Melatonine

We horen steeds meer mensen die Melatonine slikken voor het slapen. Het is dan ook gemakkelijk te krijgen via gezondheidswinkels en internet. Maar het wordt ook regelmatig voorgeschreven door huisartsen. Het lijkt onschuldig het is maar een hormoon… Maar kan het geen kwaad? Is het normaal om hormonen te slikken? Vooropgesteld Melatonine is geen geregistreerd geneesmiddel en er is derhalve geen onderzoek gedaan op werking en gevaren. In 2002 werd hier in een these al op gewezen door Nico-Jan van den Heuvel, farmacie student en drs. Janet Hoven. Zij deden literatuuronderzoek en hielden ook een onderzoek onder 45 gebruikers. Hun onderzoek werd ondersteund door Dr. Marcel Smits welke één van de meest ervaren artsen is als het gaat om het toedienen van Melatonine. In die tijd werd Melatonine vooral voorgeschreven aan mensen met een Delayed Sleep Fase Syndrome, mensen met ME en mensen met Fibromyalgie. Over ME was te weinig onderzoek gedaan om hier effect bij te zien dit gold ook voor mensen met Fibromyalgie en het enig positief effect op de slaap was bij mensen met Delayed Sleep Fase Syndrome. Bij alle ziektes was geen enkel onderzoek wat er voor gevolgen zijn bij langdurig gebruik.

Wel werden een behoorlijk aantal bijwerkingen bekend: Sufheid, duizeligheid, hevige dromen, vaak wakker worden, verminderd reactievermogen, hoofdpijn, spierpijn, licht gevoel in het hoofd, oververmoeid gevoel, hersenen erg actief, verstoord hartritme, zweten in de nacht, griepverschijnselen, uitgeput/ moe wakker worden, misselijkheid, nachtmerries, buikpijn, honger gevoel, doezelig gevoel, haaruitval, moeilijk wakker worden, vergeetachtigheid, verwardheid, hyperventilatie. Van de 45 ondervraagde personen had 68% last van één of meer van deze bijwerkingen.

Biologische klok

Als we kijken naar de Melatonine is dit een dirigerend hormoon. Als er iets mis gaat met de Melatonine huishouding dan kunnen allerlei klachten optreden. Eén van de ernstigste is een zeer verhoogde kans op borstkanker bij vrouwen. Kan je dan niets doen met je Malatonine spiegel? Ja gelukkig wel. nachtdienst werkers kunnen met Bright light de Melatonine afgifte uit stellen. Mensen die slecht wakker worden kunnen ook met Bright light werken. Wat nu (te) vaak gebeurd is dat mensen die ’s nachts werken na de afgifte van de Melatonine ’s nachts als ze op bed gaan nog maar eens een portie Melatonine nemen. Dit werkt verstorend, kan dus veel bijwerkingen geven en het is volstrekt onbekend wat er op de lange termijn voor schade wordt aangericht.

Brainard, C.G., Kavet, R., Kheifets, L.I. (1999) The relationship between electromagnetic field and light exposure to melatonine and breast cancer, Journal of Pineal Research (26) p65-100.

Hansen, J. (2001) Increased breast cancer risk among woman who work predominantly at night, Epidemiology 12 (1) p 74-77.

Heuvel van den N.J., Hoven, J. (2002) Melatonine, ervaringen van gebruikers, onderzoeksverslag, Rijksuniversiteit Groningen.

Figueiro, M.G., Bierman, A., Bullough, J.D., Rea, M.S. (2009) A personal light-treatment device for improving sleep quality in the elderly: dynamics of nocturnal Melatonine suppression at two exposure levels. Chronobiology International 26(4). 726-739.

Kerkhof, G.A>, van Dongen H.P.A. (2010) Human sleep and cognition part 1, Progress in Brain Resarch, Elsevier Amsterdam, p 155-169

Sylvia Bruggink & Tejo Hylkema

www.nyxzorgvoorslaap.nl

Advertenties

een reactie

  1. Het is idd nog steeds onbekend wat de gevolgen kunnen zijn van het langdurig gebruik van melatonine.
    Een ander probleem dat ik regelmatig hoor in mijn omgeving is dat mensen een veel te hoge dosering nemen. Bij ‘mijn’ winkel voor natuurvoeding liggen tabletten van 5 mg. En als mensen denken niet te kunnen slapen nemen ze meteen maar twee tabletten.
    Als je zo’n hoge dosering neemt kan het gevolg zijn dat je paradoxaal reageert en dus helemaal niet meer kunt slapen.
    Maar je loopt ook een ander risico: je slaapt even heel diep, vervolgens word je wakker en kunt absoluut niet meer in slaap komen.
    Aldus de ervaring van een gebruiker van zulke melatonine-shots.

    Overigens ben ik zelf ook een ‘gebruiker’, maar in minimale doseringen. Het hanteren van een goede slaaphygiëne is doorgaans effectiever dan de melatonine (vaste bedtijden, niet laat doorwerken, laatste uur geen PC, TV en telefoon, frisse slaapkamer, spullen alvast klaar hebben voor de volgende dag).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: